Mikaelin päivän seminaari: Mikael Agricolan kalenteri

torstaina 29. elokuuta, 2024

Mikaelin päivän seminaari pääkirjaston Studiossa 29.9.2024 klo 15−17

Mikael Agricola -seura järjestää perinteisen Mikaelin päivän seminaarin Turun pääkirjaston Studiossa (Linnankatu 2, Turku) sunnuntaina 29.9.2024 kello 15.00−17.00. Seminaarin teemana on Mikael Agricolan Rukouskirjan kalenteri, joka on kautta aikojen ensimmäinen suomeksi julkaistu kalenteri. Tilaisuudessa kuullaan kolmea asiantuntijaa, jotka käsittelevät Agricolan kalenteria kukin omista näkökulmistaan. Jokaisen esityksen jälkeen on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja keskustella. Puheenjohtajana toimii emeritaprofessori Kaisa Häkkinen.

Erikoissuunnittelija Asko Palviainen: Agricolan Rucouskirian kalenterin tähtitieteellinen aineisto

Dosentti Minna Saarelma-Paukkala: Agricolan Rucouskirian 1544 kalendaario ja suomalaiset nimipäivät

Dosentti Terttu Lempiäinen: Tällä kuulla syömän pitää… Mikael Agricolan Rucouskirian kalenterirunojen terveyttä tuovat kasvit.

Asko Palviainen työskentelee erikoissuunnittelijana Yliopiston almanakkatoimistossa Helsingissä. Hänen erikoisalojaan ovat kalenterihistoria, ajanlasku ja tähtitieteelliset kysymykset

Minna Saarelma-Paukkala on nimistöntutkija, joka työskentelee Yliopiston almanakkatoimiston johtajana Helsingissä. Hänen erikoisalojaan ovat nimipäiväuudistukset, nimipäiväperinne ja merkkipäiväehdotukset.

Terttu Lempiäinen on Turun yliopiston kasvitieteen dosentti. Hänen erikoisalojaan ovat arkeologisten kasvijäänteiden tutkimus, viljelyhistoria ja historialliset hyötykasvit.

Tilaisuus on avoin ja maksuton. Tervetuloa!

Mikael Agricola -seura ry